אם יש לך שמש – כל מה שרצית לדעת על ויטמין D

על החשיבות של הויטמין הקטן עם האפקט הגדול

ויטמין D (המוכר גם בשמות: ויטמין D3, כולקלצפירול) מיוצר בגופנו כתוצאה מחשיפה לקרינת השמש ולכן לא סתם נקרא גם "ויטמין השמש".

ויטמין D הוא ויטמין מסיס שומן (בשונה מויטמין C וויטמיני B אשר הינם מסיסי מים) אשר לו תפקיד חשוב במגוון תהליכים בגוף, בינהם בריאות העצמות, תמיכה במערכת החיסון ועוד.

אז למה ולמי בעצם חשובה נטילת ויטמין D ולמה בעצם הוא חסר לנו, גם במדינתנו שטופת השמש?

תפקיד ויטמין D. ויטמין D חיוני בשמירה על הבריאות. הוא אחראי על ספיגת הסידן ממערכת העיכול, שומר על רמות תקינות של סידן וזרחן בדם ובעצמות, מעודד בנייה של העצם, שומר על עצמות חזקות ובריאות ומפחית פירוק עצם.

בריאות עצם. ויטמין D מסייע בספיגה תקינה של סידן וזרחן, החיוניים לתהליכי בנייה ושמירה על עצמות בריאות וחזקות. מחסור בויטמין D עלול להוביל להידללות עצם, סיכון מוגבר לשברים ואף אוסטיאופורוזיס.

תמיכה במערכת החיסון. לויטמין D מעורבות בשפעול התגובה החיסונית. נמצא שאנשים עם רמות תקינות של ויטמין D הראו עמידות גבוהה יותר בהתמודדות עם זיהומים ומחלות, בעיקר של דרכי הנשימה העליונות, מול אנשים שסבלו מחוסר בויטמין.

הקטנת הסיכון למחלות כרוניות. נמצא כי רמות תקינות של ויטמין D מלוות בהקטנת הסיכון למגוון מחלות כרוניות.

שמירה על מצב רוח מרומם ובריאות הנפש. לויטמין D מעורבות גם באיזון מצבי רוח ועצבנות. גישה טיפולית מסויימת מראה הטבה ב"דיכאון חורף" באמצעות חשיפה לאור, המדמה חשיפה לשמש, ושפעול של ויטמין D.

מקורות לויטמין D

  • אור השמש– עור גופנו מייצר ויטמין D בחשיפה ישירה לקרינת השמש ולכן ממליצים ארגוני בריאות בינ"ל על חשיפה מתונה. בישראל, למרות היותה ארץ שטופת שמש, קיים מחסור בוויטמין D בקרב האוכלוסייה הכללית, כאשר הסיבה המרכזית לכך היא חשיפה מועטה לשמש – בעיקר בשל החשש מפני סרטן העור והשימוש במסנני קרינה. נתון חשוב נוסף הוא שמגיל 70 שנים ואילך – פוחת קצב הייצור של ויטמין D בעור ואינו יעיל כפי שהוא אצל צעירים.
  • תזונה– מזונות מסויימים מהווים מקור טבעי לויטמין D, כמו דגים שמנים (סלמון, מקרל וטונה), מוצרי לחלב מועשרים וביצים.
  • תוספי תזונה– הדרך הפשוטה, הזמינה והנוחה לקבל את כמות הויטמין D הנדרשת. הכמות היומית של ויטמין D שמומלץ לצרוך משתנה בהתאם לגיל- תינוקות מגיל לידה עד גיל שנה במינון של 400 יחב"ל ביום, 600 יחב"ל לילדים ובני נוער, וכן בתקופת ההריון וכ800 יחב"ל לפחות למבוגרים.
Whatsapp